Indholdet på denne side er markedsføring
Fremtiden findes ikke
Fremtidsforskeren Magnus Lindkvist gør op med den traditionelle opfattelse af fremtiden. På årets Nytårskonference får du forklaret, hvorfor fremtiden ikke findes som destination, men mere skal ses som et verbum. At fremtide.
Om hundrede år er alt manuelt arbejde overtaget af computere. Så har vi tid til at flyve rundt i vores selvstyrende biler, på en jord, der er ved at lukke ned på grund af klimakatastrofer. Når den internationalt anderkendte fremtidsforsker, Magnus Lindkvist, rejser rundt i verden er det de samme otte-ti dystopiske forestillinger om fremtiden han møder. Som en slags fælles fortælling, hvor alt vi kender, vil styrte i grus for at blive afløst af en selvdestruktiv virkelighed styret af robotter.
Fremtiden er ifølge Magnus Lindkvist med meget stor sandsynlighed langt mere jordnær og udramatisk. Vores opfattelse af fremtiden er alt for ofte stereotyp og negativ. Om hundrede år vil vi stadig grille bøffer om sommeren sammen med familien. Præcis ligesom tyngdekraften også vil være der. Det er bare ikke den fremtid vi læser om og fascineres af. Magnus Lindkvist har gjort det til sit adelsmærke at aflive myterne om fremtiden og i stedet betragte den rationelt. Han opfatter ikke fremtiden som en destination, hvor alt pludselig er anderledes. Fremtiden skal i stedet ses som verbum, der sker løbende. En udvikling der påvirkes af pludselige fremtidsspring og geniale ideer, vi ikke kan forudsige. Fremtiden er nemlig ikke lineær.
Udvikling frem for konkurrence
På årets Nytårskonference i SKAGEN Fondene giver Magnus Lindkvists sit bud på fremtidens markeder, hvor han sætter fokus på de kommende vindere og tabere. Som international foredragsholder, der bliver brugt over hele verdenen, er han kendt for at vende tingene på hovedet og udfordre konsensus. Hans vigtigste pointe er, at fremtiden ikke bliver skabt af konkurrence, hvor man kigger hinanden over skulderen. Den bliver skabt at de kontrære. De modige.
Udviklingen i verden rykker sig først, når selskaberne arbejder ud fra et ønske om at skabe og tage på ukendte eventyr. Mennesker elsker at kopiere og har tendens til altid at bevæge sig i flokke. Derfor er et vigtigt og godt redskab at tænke modsat. Hvis alle er på vej i en retning, kan du med fordel stille dig selv spørgsmålet: Hvad er den modsatte løsning? Udviklingen går stærkt, og de selskaber der ikke formår at skabe, men blot reproducer, vil blive efter ladt tilbage i støvet. En indsigt og pointe, der passer særdeles godt til en konference, der har fremtidens finansielle markeder som omdrejningspunkt.