Indholdet på denne side er markedsføring
Gode nyheder fra bilsektoren for SKAGEN
Ugen bød på gode nyheder for de to SKAGEN Kon-Tiki positioner Great Wall Motor og Hyundai, da den kinesiske regering søsatte en række ambitiøse tiltag for at fremme en mere klimavenlig kinesisk bilpark.
September vil formentlig gå over i historien, som måneden, der forandrede bilbranchen for evigt. Ikke kun på grund af skandalen i VW, der har påvirket hele den europæiske bilbranche og situationen for dieselmotoren. Men også på grund af de ambitiøse klimavenlige udmeldinger fra de kinesiske myndigheder sidst på måneden. Som et led i en større klimastrategi har den kinesiske regering netop annonceret en markant nedsættelse af ”købsskatten” fra 10 til 5 procent for biler med 1,6 L motorer og mindre. Bilmarkedet i dette segment udgør næsten 70 procent af det totale salg i Kina.
Kæmpe kursstigning i Great Wall Motor
Den kinesiske udmelding var godt nyt for den kinesiske bilproducent Great Wall Motor, der udgør en del af porteføljen i SKAGEN Kon-Tiki. Selskabet fokuserer netop på de ”mindre biler” og aktien reagerede da også samme dag med en stigning på hele 21 procent.
SKAGEN Kon-Tiki har siden finanskrisen haft en betydelig eksponering mod bilsektoren baseret på en bottom-up analyse, hvor vi ud over Great Wall Motor også har fundet værdi i indiske Mahindra & Mahindra samt sydkoreanske Hyundai, der sælger ca. 20 procent af deres biler i Kina. De vil derfor også nyde godt af den annoncerede nedsættelse af skatten. Præferenceaktierne i Hyundai, som vi ejer, steg da også med ca. 2,7 procent, da nyheden kom.
Et paradigmeskifte i bilsektoren
På længere sigt har myndighederne i Kina indikeret, at de også vil øge støtten til energivenlige el- og hybridbiler, der er et stort satsningsområde for Great Wall Motor. De forventer således, at lancere den første model i 2017 med sydkoreanske LG Chem som batterileverandør, der i øvrigt også er en investering i Kon-Tiki.
Udmeldingen fra Kina ligger i god tråd med forudsigelserne i The Economist den 26. september. I lederen ”Dirty Secrets” forudses det, at skandalen i VW meget vel kan være enden for dieselmotorens fremgang, og starten på et gennembrud for de klimavenlige alternativer som el-, hybrid- og brintbiler.
Hvor findes fremtidens vindere?
Verden er global uden et naturligt skel mellem de nye og de udviklede markeder. De gode selskaber har derfor hele verden som legeplads og vores anbefaling i SKAGEN er, at man som investor skal fokusere mere på at lede efter de gode, men oversete selskaber til en attraktiv pris fremfor at forsøge at gætte om væksten i Kina er på vej op eller ned. Den strategi har på lang sigt fungeret, og det er vores holdning, at den også vil fungere de kommende 5-10 år. På kort sigt er det naturligvis glædeligt, når det går godt for vores selskaber i porteføljerne, men afkast skabes på lang sigt.
Hold dig opdateret, når det passer dig
- Hold dig opdateret med vores månedlige nyhedsmail
- Følg os på Twitter
- Følg os på Facebook
- Følg os på LinkedIn