Indholdet på denne side er markedsføring
Tre nye spændende selskaber i SKAGEN Global
Årets urolige start blev udnyttet af teamet i SKAGEN Global til at gå ind i tre markante selskaber med hvert sit spændende potentiale for den værdibaserede investor.
Korrektioner i markedet rummer gode muligheder for den tålmodige investor. Sådan lyder en af de klassiske læresætninger for værdibaserede investorer. Det gjaldt også for aktiefonden SKAGEN Global, hvor forvalterteamet udnyttede mulighederne og købte sig ind i den kinesiske søgetjeneste Baidu, det japanske underholdningsselskab SONY og den franske IT-virksomhed Capgemini.
Investering i Kinas svar på Google
Siden Baidu blev etableret som et digitalt opslagsværk for 16 år siden i Beijing har selskabet udviklet sig til en kinesisk pendant til amerikanske Google. Baidu tilbyder i dag 57 forskellige onlinetjenester og er samtidigt Kinas største søgetjeneste. Da de kinesiske aktier styrtdykkede i vinter og korrektionen ramte os i starten af året, fik teamet en sjælden mulighed for at gå ind i Baidu til en attraktiv pris.
Positiv kontantbalance
Imens kerneforretningen er meget rentabel, er Baidus nye satsningsområder indenfor en række af de nye onlinetjenester tabsgivende. Det er blevet straffet af investorerne. Forvalterteamet i SKAGEN Global, vurderer dog, at selskabet vil være i stand til at stoppe tabene i løbet af væsentlig kortere tid end en stor del af analytikerne forudser. Det vil betyde, at Baidu vil kunne øge indtjeningen med 30 procent om året med positivt cash flow. SKAGEN Globals basiscase antager 50 procent upside, mens en positiv kontantbalance er med til at begrænse downside til omkring 15 procent.
Fransk og japansk fejlfortolkning
I de to andre nye selskaber i SKAGEN Globals portefølje, bygger investeringscasen også på en fejlvurdering fra analytikerne i markedet.
SONYs historie er i præget af selskabets evne til at skabe ikoniske produkter fra Walkman til PlayStation. Hardwaredelen fylder meget i bevidstheden, hvilket tilsyneladende også gælder for analytikerne, der overvejende fokuserer på de problematiske hardwaredele af SONYs forretning. Underholdnings- og indholdsdelen får ikke den vægt som den fortjener. Et meget sigende eksempel er Sonys spilleplatform, PlayStation. Denne klassiker er ved at udvikle sig til "Netflix for gaming" og vidner om et enormt potentiale, som er undervurderet af markedet.
Organisk vækst
Samme tendens gør sig gældende for analytikernes syn på Europas største udbyder af it-tjenester Capgemini. Markedet opfatter stadig det franske selskab som et lidt gammeldags cyklisk it-konsulentfirma. Koncernstrukturen har dog udviklet sig i en ny positiv retning, hvor de fleste af de cykliske elementer er blevet fjernet. Vores forvalteres analyser viser, at Capgemini kan forbedre marginerne til 12-13 procent. Måske op til 15 procent på grund af den organiske vækst på ca. 5 procent og øgede stordriftsfordele.
Læs mere om køb og salg i fonden i statusrapporten.