Indholdet på denne side er markedsføring
Tre undervurderede selskaber ”made in Italy”
Upopulære Italien er et land med attraktive muligheder for et værdibaseret forvalterteam som SKAGEN Focus, der konstant er på jagt efter undervurderede aktier.
Flygtningekrise og et svagt banksystem, der er tynget af dårlige lån. Lav vækst kombineret med en ustabil politisk situation. Det kan ikke være en overraskelse for mange, at Italiens børser er præget af usikkerhed. Markedet har som forventet reageret med store kursudsving til følge.
- Sådanne situationer er altid interessante for os. Det skaber muligheder, hvis du forstår risikoen og selskabernes fundamentale eksponeringer, siger David Harris, der er en af forvalterne i den globale koncentrerede aktiefond SKAGEN Focus. Han er netop kommet tilbage fra en rejse, hvor han har mødt en række forskellige italienske selskaber.
- Italien er et fantastisk land med mange interessante selskaber, der er drevet af stærke entreprenører. Jeg har flere nye investeringsideer med mig hjem, som efter et grundigt analysearbejde vil indgå i vores bibliotek med flere tusinde investeringsideer. Vi studerer selskabernes økosystem kontinuerligt. Det vil sige, det miljø de opererer i, deres konkurrenter osv. Det giver os en indsigt i de mange muligheder i værdikæden, der gør, at vi kan handle, når mulighederne dukker op i fremtiden, siger han.
Upopulære italienske banker
Italiens største bank Unicredit er et eksempel på et selskab med lovende muligheder. Banken var en af de svageste långivere i ECBs stresstest af eurozonens banker sidste sommer og handles markant under den bogførte værdi.
Der findes flere lovende tegn på, at Unicredit er på vej mod at have en bedre rentabilitet. Banken har blandt andet solgt ud for syv milliarder euro af de aktiver, der ligger udenfor kernevirksomheden. Årsagen er et ønske om at styrke kapitalbasen. Den nye franske administrerende direktør Jean-Pierre Mustier planlægger, at nedlægge bankfilialer, reducere antallet af ansatte, forenkle selskabsstrukturen og skille sig af med porteføljerne med dårlige lån. På kort tid har han allerede formået at styrke Unicredits position markant. I maj rapporterede banken om et nettoresultat og indtægter, der var klart over markedets forventninger. Det er klare indikationer på, at banken er på rette vej.
Da Unicredit for nylig gennemgik en rekapitalisering med en aktieemission, der svarer til 13 milliarder euro, valgte teamet i SKAGEN Focus at investerer i banken.
Drevet af pris og potentielle ændringer
Hvis SKAGEN Focus-teamet, der arbejder efter princippet om «Cheapness and change», skal investere i et selskab, skal de, ud over en attraktiv prisfastsættelse, også kunne identificere en række katalysatorer, som kan frembringe skjulte værdier i selskabet:
- På det Italienske aktiemarked, bliver en stor del af selskaberne sat i samme bås. Det bliver vi som værdibaserede aktieinvestorer tiltrukket af, da det kan resultere i attraktive prisfastsættelser. Vi har mange ideer til mulige italienske selskaber, men vi skal kunne se et potentiale i aktiekursen på mindst 50 procent, samt katalysatorer, der kan føre til nye prisfastsættelser. Der er hård konkurrence om en mulig plads i vores portefølje, der maksimalt vil består af 30-35 selskaber, forklarer David Harris.
Italiensk mediegigant med stort potentiale
Telecom Italia er et andet selskab i SKAGEN Focus porteføljen med katalysatorer, der kan føre til en ny prisfastsættelse. Desuden har Telecom Italia en såkaldt «rabat på rabat»-effekt, hvor man både får rabat på grund af, at landet som selskabet er noteret i er upopulært, og for at sektoren, som selskabet tilhører, også er upopulært.
24 procent af selskabet ejes af mediekonglomeratet Vivendi, som igen kontrolleres af den franske milliardær Vincent Bolloré. 75 procent af indtægterne kommer fra hjemmemarkedet og resten fra virksomheden i Brasilien.
Telecom Italia har en stor evne til selvhjælp, ifølge Harris. De har en ny, dynamisk administrerende direktør, Flavio Cattaneo, som har foretaget en række vigtige investeringer og drevet selskabet til en «turn-around»-position. Samtidigt har han omstruktureret virksomheden for at skære ned på omkostningerne og påbegyndt et program for at øge lønsomheden. Porteføljeforvalterne i SKAGEN Focus ser potentiale for nogle særdeles attraktive pengestrømme i løbet af to-tre år.
Kaffe i tre generationer
Det tredje italienske selskab i porteføljen er kaffeimperiet Massimo Zanetti. Det er et familieejet selskab i tredje generation, der blev børsnoteret i Milano i 2015. Selskabet har blandt andet varemærkerne Segafredo Espresso, Hills Bros og Bontea i produktporteføljen.
Forbrugere er traditionelt meget loyale overfor sit foretrukne kaffemærke, hvilket ligger i godt tråd med Massimo Zanettis taktik om at opkøbe mindre lokale kaffemærker for derefter at bruge deres distributionsnetværk til at introducere Segafredo-kaffen.
Selskabet er underanalyseret og har fløjet under radaren for mange investorer. Aktien er attraktivt prisfastsat, og selskabet har gjort store fremskridt med at differentiere virksomheden og øge indtægterne med 7 procent sidste år.
Zanetti har aldrig før haft effektiviseringsprogrammer på agendaen. Det gør, at omkostningsstrukturen ikke nødvendigvis er optimal og hidtil har været en skuffelse. På kort sigt har selskabet været negativt påvirket af højere priser på kaffebønner, men katalysatorer for ny prisfastsættelse er netop omkostningsnedsættelser, kombinereret med at det ser ud til at Massimo Zanetti vil lykkedes med at strømline organisationen. Dette kombineres med en diversificering inden det hurtigt voksende "single-serve" segment (kaffekapsler osv).
De italienske selskaber står for cirka 8 procent af porteføljen i SKAGEN Focus.