Indholdet på denne side er markedsføring
SKAGEN Focus går imod strømmen med Viacom
Den traditionelle mediebranche har længe været presset af streamingtjenester som Netflix og HBO. SKAGEN Focus ser dog spændende potentiale i den hæderkronede mediegigant Viacom og er gået ind i selskabet.
Medieindustrien har været igennem den ene omvæltning efter den anden i løbet af de seneste to årtier. De traditionelle medier, har været nødt til at give plads til nye onlinebaserede aktører. Især de yngre brugere har tilpasset sig den nye virkelighed og bruger i stor stil de nye onlinetjenester som Hulu, Amazon og Youtube.
Høj prisfastsættelse af den nye medievirkelighed
De nye stjerner på mediehimlen nyder stor opmærksomhed fra investorer, hvilket også afspejler sig i aktiekurserne. Netflix er fx steget med rekordhastigheder de sidste to år og er nu værdifastsat til næsten 100 milliarder dollar. Et andet eksempel er musiktjenesten Spotify, der med sine 70 millioner betalende brugere vurderes af flere analytikere til at være mere værd end hele den samlede amerikanske pladeindustri. De forventes at gå på børsen i en nær fremtid.
De nye medieaktører nyder med andre ord stor tillid og opmærksomhed fra investorerne. De mere traditionelle aktører har oplevet en tilsvarende faldende interesse. Det er på trods af, at de bliver handlet til rekordlave priser, vi ikke har set i flere årtier.
Medievirksomhed af den gamle skole
Den globale koncentrerede aktiefond SKAGEN Focus har en tradition for at gå i mod strømmen og lede efter værdi, hvor andre ikke kigger. Siden årsskiftet har forvalterne således købt sig ind i det amerikanske mediekonglomerat Viacom, der historisk set har været en af de dominerende spillere. I dag har Viacom en markedsværdi på blot 13 milliarder dollar.
"Det amerikanske mediekonglomerat har historisk set været en af de dominerende aktører i industrien. De har en markedsværdi på blot 13 milliarder dollar på trods af, at de sidder med en guldmine af rettigheder på elsket underholdning. De ejer bl.a. Paramount Pictures og en række traditionelle tv-kanaler som Nickelodeon, Comedy Central og MTV." forklarer Jonas Edholm, der porteføljeforvalter i SKAGEN Focus.
En guldmine af indhold
Viacom ejes af holdingselskabet National Amusements, der har den 94-årige medieproducent Sumner M. Redstone og hans datter Shari Redstone ved roret. I december 2016 tog Robert Bakish over som ny administrerende direktør efter en periode med interne stridigheder mellem den daværende administrerende direktør og familien Redstone.
Siden da har Bakish foretaget en række gennemgribende forandringer, og har formået at stoppe nedgangen. Han har ansat nye ledere fra bl.a. Paramount og indgik nye distributionsaftaler med kabel-tv-netværk og rebrandet Tv-kanalen Spike. Seertallene og annonceindtægterne for flere af Viacoms tv-kanaler, herunder Nickelodeon er allerede blevet væsentligt forbedret. MTV har også taget vigtige skridt fremad.
- "Alene Viacoms ejendomme og deres bagkatalog af titler i Paramount Pictures tegner sig for en meget stor del af selskabets nuværende markedsværdi. Men der er behov for at få selskabets indhold ind i de distributionskanaler, der er direkte rettet mod forbrugerne. Derudover mener vi også, at den nye ledelse vil reducere omkostningerne betydeligt", siger Jonas Edholm.
Ændringer udløser værdier
En anden spændende faktor, der kan udløse kursstigninger, er den aktivistiske investor Gamco, der er Viacoms næststørste ejer. I øjeblikket presser de på for at udskille Paramount Pictures og International Media Networks fra Viacom for at frigøre værdier i selskabet.
"Der er også en konsolideringsbølge i sektoren, hvor de traditionelle medievirksomheder bliver større for at opnå synergieffekter, der bedre kan imødekomme konkurrencen. Det er en proces som Viacom ønsker at deltage i", siger Edholm.
Note: Viacom er 2,5 procent af SKAGEN Focus portefølje.