Indholdet på denne side er markedsføring
SKAGEN i 2015
SKAGEN har brugt året til at koncentrere porteføljerne omkring de ideer, vi tror mest på. Vi er godt positioneret til at skabe merværdi til vores kunder fremover.
2015 var et vanskeligt år for vækstmarkederne, hvorimod 2013 og 2014 var gode år for de globale aktiemarkeder med forholdsvis få udsving. Udviklingen sidste år var i højere grad præget af store udsving.
– Vores ambition er at levere et langsigtet afkast, som er bedre end fondenes referenceindekser. Det lykkedes kun for SKAGEN Global sidste år. Det er vi selvfølgelig ikke tilfredse med. Vi sammenligner os med indekser og markeder, og som aktive investorer har nogle af vores langsigtede investeringer præsteret mindre godt på den korte bane. Men i det lange løb har vi en stor tro på vores selskaber, selv om kursudviklingen har været mindre stærk i år, siger administrerende direktør Leif Ola Rød.
Koncentreret omkring de bedste ideer
SKAGEN er godt positioneret til at udnytte de mange muligheder i den kommende tid. Porteføljeforvalterteamet er blevet styrket i løbet af året, og SKAGEN har forbedret den måde, teamet genererer og realiserer investeringsideer på. Der er også arbejdet videre med den måde, teamet deler viden og indsigt med hinanden på.
– For at forbedre afkastet har vi reduceret mængden af investeringer og koncentreret porteføljerne omkring vores bedste ideer. Herefter venter vi tålmodigt på, at katalysatorerne vil udløse ny værdifastsættelse af de selskaber, vi har valgt, forklarer Leif Ola Rød.
Resultat på linje med 2014
Forvaltningsselskabets resultater i 2015 viser, at vores honorarmodel virker efter hensigten. SKAGEN arbejder for, at kunderne opnår godt langsigtet afkast. Når vi leverer dårligere resultater end markedet, betaler kunderne kun faste lave honorarer. De gennemsnitlige totalomkostninger for vores aktiefonde var 1,1 procent i 2015, hvorimod det gennemsnitlige honorar for alle aktive fonde i Norge var 1,3 procent (Morningstar).
Forvaltningskapitalen lå ved årets udgang på 99 milliarder norske kroner. Over halvdelen af midlerne kommer fra kunder uden for Norge, bl.a. Danmark. Nettoindløsningen lå på 29,6 milliarder NOK i 2015. I de foregående år har der som regel været en eller to årsager til, at kunderne har indløst. Men i 2015 har der været forskellige grunde, blandt andre fondenes afkast, kundernes egen investeringsstrategi (allokering), at SKAGEN ikke tilbyder såkaldt 'White labelling' samt usikkerhed omkring ejerforholdene i SKAGEN AS, der blev afklaret i efteråret.
– I 2015 har vi fået fornyet vores ejeres engagement, en ny bestyrelse er kommet på plads, og vi har en fælles og solid forankring i SKAGENs vision, værdier og kultur, siger Rød.
Forvaltningsselskabet SKAGEN AS opnåede i 2015 et resultat på linje med 2014. SKAGEN AS' driftsindtægter faldt til 929 millioner NOK fra 935 millioner NOK i 2014. Resultatet før skat blev 218 millioner NOK mod 202 millioner NOK året før. Årsresultatet blev dermed på 156 millioner NOK mod 150 millioner NOK året før.