Mange mennesker har et indtryk af det russiske flyselskab Aeroflot som et lidt "skramlet" flyselskab. Fordomme som disse, er bl.a. en af grundene til, at SKAGEN Kon-Tiki nu investerer i flyselskabet. Den attraktive prisfastsættelse i Aeroflot-aktien hænger netop sammen med det forkerte indtryk, som mange stadig har af selskabet.
Aeroflot har faktisk fornyet flåden betydeligt de seneste år, hvilket giver dem en god konkurrenceposition baseret på lave driftsomkostninger i forhold til konkurrenterne.
En moderne flåde af fly
For det første er Aeroflot et relativt moderne flyselskab med en af de yngste flyflåder sammenlignet med de andre større flyselskaber. Ved udgangen af 2017, havde Aeroflot-koncernen 332 fly med en gennemsnitlig alder på bare 6,2 år. Ser man på Aeroflot isoleret (gruppen består faktisk af fire forskellige flyselskaber), opererer den med 224 fly, der har en gennemsnitlig alder på kun 4,1 år.
Aeroflot koncernen driver nu en international flåde primært bestående af fly fra Airbus og Boeing. Ved udgangen af 2017 ejede Aeroflot-koncernen kun syv Antonov-fly, hvor de alle udlejes til andre operatører. Aeroflot og dets øvrige datterselskaber opererer 176 Airbus og 98 Boeing-fly.
Desuden er det værd at nævne, at Aeroflot også ejer Ruslands førende lavprisselskab Pobeda, som i øjeblikket opererer 16 fly, primært på hjemmemarkedet. Vi tror, at Pobeda har gode forudsætninger for at konkurrere i lavprissegmentet, mens Aeroflot satser mere på de udenlandske ruter og de forretningsrejsende.
Indbringende hjemmebase
Aeroflot er det største flyselskab i Moskva-lufthavnen Sheremetyevo, der er deres hjemmebase. Her tegner selskabet sig for mere end 80% af passagererne og opererer med sin egen terminal. Vi mener, at dette giver selskabet en klar fordel på hjemmemarkedet. Det gælder især for transitpassagerer, der nu tegner sig for 13,5% af flyvningerne. Derudover er det værd at nævne, at Aeroflot-koncernen har en lille ejerandel i Sheremetyevo, som giver yderligere sikkerhed med hensyn til fremtidig positionering, især da lufthavnen planlægger en kapacitetsforøgelse i løbet af de næste 10 år.
Mere aktionærvenlig forvaltning
Den russiske stat er stadig majoritetsejer af Aeroflot. Virksomheden drives også af nationale grunde og er en vigtig del af Ruslands transportstrategi. For en minoritetsaktionær som SKAGEN, repræsenterer dette en anden og øget risiko sammenlignet med private virksomheder. Virksomheden måtte for eksempel intervenere, da en konkurrent gik konkurs i 2015, hvilket medførte en ekstraudgift for virksomheden.
Samtidig mener vi, at et statslig ejerskab giver Aeroflot visse konkurrencefordele, der er vigtige på det russiske marked. På grund af sin førende markedsposition driver Aeroflot de bedste ruter og afgange, der er vigtige for forretningsrejsende og premium-segmentet.
Med hensyn til ESG-kriterierne, har Aeroflot en pæn struktur med uafhængige direktører. Efter omstruktureringen i 2014/15 genindførte bestyrelsen aktieudbyttet, som i 2016 svarede til 50 procent af indtjeningen, hvilket skal ses i forhold til 2013, hvor det lå på 25 procent.
Udsigter for en god rejse
På kort sigt har aktiekursen primært været drevet af udsvingene i olieprisen og internationale investorers syn på Ruslands økonomiske forhold. Således var Aeroflots aktiekurs meget stærk frem til sommeren 2017, indtil oliepriserne begyndte at stige. Over en fjerdedel af omkostningerne går til brændstof. De fleste investorer ser derfor entydigt højere oliepriser som noget negativt for Aeroflot. I et lidt længere perspektiv har en stabil højere oliepris faktisk været positivt for Aeroflot-bestanden, da Ruslands økonomi er så afhængig af olieproduktion og eksport.