Denne blogpost af Søren Risager Rasmussen, direktør for SKAGEN Fondene i Danmark, blev oprindeligt bragt på Finans.dk.
Det har, indrømmet, gennem tiden været sjovere at være value-investor, end det er lige nu. Value-tilgangen, hvor man afsøger markedet for aktier, der af den ene eller anden grund har en større indre værdi end deres prislap på børsen kunne tyde på - og dermed rummer et uforløst potentiale - har ellers været i strid modvind siden finanskrisen.
Tag som eksempel 2019, der var et fænomenalt år for aktier men blot yderligere cementerede value-aktiernes nedtur: På en top-10 over de værste måneder målt på performance for value-aktier fra 1995 til i dag, finder vi således tre ud af de ti værste måneder i 2019! Og i 2020 er denne tendens fortsat.Alligevel holder jeg og Skagen Fondene fast i, at value-investeringsfilosofien stadig har gang på jord. For der er stadig gode aktier at plukke i det univers - særligt i krisetider. Hemmeligheden bag succesfuld value-investering handler nemlig i bund og grund om ikke at være bange for det upopulære - at finde muligheder, hvor andre ser det modsatte. Lad mig dele et par eksempler.
Lad os starte under sydeuropæiske himmelstrøg. Omkring 2010 havde alverdens investorer lagt Grækenland på is oven på gældskrisen, men mens alle andre flygtede, gik value-investorerne på jagt efter værdier i det upopulære marked. Vi fandt f.eks. selskabet Fuorlis, der driver franchises af internationale kæder som Ikea og Intersport i Grækenland men også på hele Balkan-halvøen.
Så selv om Fuorlis var græsk-noteret, var deres overskud ikke udelukkende afhængigt af klimaet på hjemmemarkedet. Og mens Grækenland blødte, var udsigterne pæne i Bulgarien, Kroatien og Tyrkiet. Value-forvaltere kunne altså udnytte en negativ omsiggribende trend til at gå på tilbudsjagt, velvidende at det sandsynligvis blot var et spørgsmål om tid, før markedet indså, at det havde overreageret.
Et nyere eksempel på godt value-territorium finder vi i bilindustrien. I 2015 fik dieselskandalen i Volkswagen investorerne til at trykke sanseløst på sælg-knappen, ikke blot på Volkswagen-aktier men på bil- og underleverandøraktier helt generelt. Det er netop den slags tendenser, der får en value-investors øjne til at lyse. For mens bilsalget lå brak, så mange value-forvaltere en mulighed for at finde aktier, der var røget uberettiget med i nedturen.
Her i huset investerede vi i den forbindelse i den tyske halvlederproducent Infineon, hvor aktiekursen var faldet umotiveret. For her var tale om et selskab, der rent faktisk ville få gavn af det skift væk fra dieselmotorer, som miljøskandalen affødte. Infineon er et fint eksempel på, hvordan man kan udnytte ineffektiviteten på aktiemarkedet: De kommende år var virksomheden en af de bedste bidragydere med en aktiekurs, der mere end fordobledes fra 9 til 19 euro.
Value-investering handler nemlig ikke udelukkende om nøgletal. Som applied value-investor er man helt inde i selskabets kerne for at forstå dets værdier, kompetencer og struktur. Vi leder efter selskaber, der er dømt ude af markedet, men af de forkerte årsager, selskaber der er røget med i faldet, eller selskaber, der står over for positiv forandring som ledelsesskifte, frasalg, tilkøb og den slags. De bedste investeringer gøres nemlig tit i krisetider.