Da jeg gik i folkeskole – helt tilbage i stenalderen, hvis du spørger mine kollegaer – fik vi altid serveret frisk mælk i formiddagspausen i miniatureudgaver af de mælkeflasker, man engang leverede mælk i. Efter noget tid vurderede man, at flaskerne ikke var gode for miljøet, og de blev derfor erstattet af papkopper, der var svære at have med at gøre – vistnok opfundet af en klog svensker. Senere mente man, at plastik svinede mindre, selvom det kom med sine egne problemer, måtte vi forstå. Man blev efterladt med indtryk af, at forskningen ikke rigtig ville beslutte sig. Faktisk er der i de seneste år opstået tvivl om, hvorvidt det er sundt at drikke mælk. Så inkonsekvent kan verden være.
Bæredygtighed virker til at fungere på samme måde. Først fik vi at vide, at elbiler var løsningen. Senere lærte vi, at det kun var sandt, hvis man kørte mere end 65.000 amerikanske miles i dem – hvilket alt andet lige er en sjat, især når man tænker på, hvor ustabile de kan være om vinteren. Senere igen handlede det hele om selve energikilden. Den skulle være bæredygtig, hvilket var fint i et land som Norge … i hvert fald indtil regeringen prioriterede eksport til resten af Europa over det hjemlige forbrug.
Stol ikke på videnskaben
Men hvis videnskaben er så ubeslutsom, hvordan kan vi så vurdere, hvad der er bæredygtighed, og hvad der ikke er? Sandheden er, at vi til en vis grad hos SKAGEN lukker øjnene for hurtige nyhedsoverskrifter, der råber os i hovedet, at en bestemt bæredygtig metode er "videnskabeligt bevist". Vi anerkender ikke noget som bæredygtigt, bare fordi virksomheder eller tredjeparter kommer med data fra såkaldte eksperter. Vi supplerer altid med vores eget analysearbejde for at finde ud af, hvordan tingene forholder sig. Det har vi– af ren respekt for en bæredygtig fremtid – gjort i mere end 12 år. Det eneste, der har ændret sig de seneste år – med introduktionen af nye regler – er omfanget af, hvordan vi dokumenterer og rapporterer det til vores kunder og deres rådgivere.
Vores bæredygtighedsrapport for 2022 har SKAGENs tilgang til bæredygtig investering som sit fokus. Derfor er rapporten ikke fyldt med markedsføringskneb eller løfter, vi ikke kan holde. Nej, den er lavet ved hjælp af hårdt arbejde, så vi virkelig forstår de (relativt få) virksomheder, som vi sætter vores egne og kundernes penge til at arbejde i. På den måde lever vi forhåbentligt op til den tillid, der er betroet SKAGEN.