Gå til hovedindhold
Vores fonde chevron_right
Invester i fonde chevron_right
Rådgivning chevron_right
Kontakt os chevron_right
Nyheder chevron_right

Indholdet på denne side er markedsføring

3 min læsetid

Første kvartal ESG-rapport: Åben og ærlig kommunikation er nøglen

Jeg respekterer folk, der stiller op til folkevalgte embeder. Det er ikke, fordi jeg nødvendigvis beundrer dem og heller ikke, fordi jeg deler deres politiske holdninger; det er snarere, fordi det er et arbejde, der skal udføres, og jeg er ikke tilbøjelig til at gøre det, på trods af at jeg har været offentligt ansat i store dele af mit arbejdsliv. En sådan holdning forhindrer mig dog ikke i at tilbyde uopfordrede råd til eller kritik af vores valgte ledere. Og lige nu -- på trods af den velkomne europæiske enhed over for Ukraine og fordømmelse af Rusland – er jeg skuffet over den tydelige kortsigtethed og opportunisme hos mange politikere over hele kloden.

Det nuværende energiprischok er et tydeligt eksempel på dette. Den hårdt pressede forbruger bliver straffet for hybrisen hos politiske ledere over hele Europa, der betragtede energimarkeder som en overskudsvare, der kunne tages for givet; det kunne den ikke, det har konflikten i Ukraine understreget. De igangværende begivenheder - udover den tragedie, de repræsenterer for de gode mennesker i Ukraine - er en smertelig påmindelse om, at energi først og fremmest er et spørgsmål om samfund, stabilitet og sikkerhed, og dets fravær medfører usikkerhed og ustabilitet. At sikre samfundet er en grundlæggende pligt for en regering, og sådanne prioriteter skal danne grundlag for langsigtede energi- og bæredygtighedsstrategier, især når regeringer med rette søger at gennemføre den vitale grønne omstilling. Disse processer er udfordrende og komplekse. De kan ikke få lov til at blive en øvelse i at signalere dyd – som det alt for ofte har været tilfældet.

Politikere er ikke alene om at være skyldige i kortsigtethed og opportunisme. Sådan er det nogle gange med aktivt engagement i ESG-spørgsmål. Alt for ofte i virksomhedshandlinger og ved virksomhedsgeneralforsamlinger hører vi højlydte offentlige krav fra selverklærede bæredygtighedsledere om, at for eksempel virksomhed X skal implementere en bæredygtighedspolitik. Og meget ofte er vi imod disse opfordringer. Hvorfor? Fordi virksomhed X allerede har en bæredygtighedspolitik – måske endda en, som vi har hjulpet dem med at udarbejde. En kendsgerning, der burde have været kendt af dem, der søger at signalere dyd, hvis de ellers havde gidet at se efter. Enhver halvanstændig bæredygtighedspolitik skal være baseret på hårdt arbejde og grundige analyser, hvis den skal være både troværdig og sammenhængende. Marketingstrategier, uanset hvor overbevisende, er ikke et mål i sig selv. Investorer er nødt til at se ud over annonceringen og spinnet, hvis de overhovedet skal begynde at foretage de ændringer, de søger. Du kan læse mere om vores aktive engagementsindsats og overvejelser om generalforsamlinger på side 5 i denne rapport.

Vi fortsætter med at sætte vores kunder først i SKAGEN. Hvis vores kunder er i centrum for alt, hvad vi gør, så skal åben og ærlig kommunikation være en grundlæggende måde at arbejde på. Og i bæredygtighedsspørgsmål er sandheden sjældent en markedsføringsstrategi; det er ret stabile, gradvise bestræbelser på at forbedre praktiske forhold og sikre resultater. Dette er SKAGEN Fondenes tillidsløfte, og denne rapport søger at fange noget af denne aktivitet, så vores kunder præcist kan vurdere, om vi lever op til deres forventninger, når det kommer til at fremme mere bæredygtig forretningspraksis og den grønne omstilling. Det er derfor, vi tager os tid til at skrive og udgive det. Jeg håber, du finder det værdifuldt.

 

Bæredygtighed

Bæredygtighedsrapport 2023: Investeringer for økonomisk gevinst og bæredygtighed

Selv om vi ikke hevder å kunne sette en stopper for klimaendringene, kan vi med sikkerhet si at når ... Læs artiklen nu arrow_right_alt

Mere om Bæredygtighed

SFDR: Hvad er det, og hvordan kommer det til at påvirke mig som kunde?

Du har måske allerede hørt om SFDR, den nye bæredygtighedslovgivning for finans, som EU er i færd ...

Sådan engagerer vi os i bæredygtige selskabsspørgsmål

En vigtig del af arbejdet som aktiv forvalter er at kigge selskaberne efter i sømmene og 'nudge' ...

Det hele starter med god selskabsledelse

SKAGENs fokus på god selskabsledelse stopper aldrig. I næsten 30 år har vi ment, at en god ledelse ...

Historisk afkast er ingen garanti for fremtidig afkast. Andre faktorer, blandt andet markedsudviklingen, porteføljeforvalterens dygtighed, fondens risiko samt omkostninger, kan påvirke fremtidigt afkast. Afkast kan blive negativt som følge af kurstab. Der er risici tilknyttet investeringer i fonde på grund af markedsbevægelser, valutaudvikling, renteudvikling, konjunkturer, samt branche- og selskabsspecifikke forhold. Fondene er denomineret i norske kroner (NOK). Afkast kan stige eller falde som følge af valutaudsving. Før du investerer, anbefaler vi, at du sætter dig ind i fondenes nøgleinformation, prospekter og omkostninger. Du finder nærmere info på www.skagenfondene.dk
Storebrand Asset Management er ejer af SKAGEN-fondene, som efter aftale forvaltes af SKAGENs fondsforvaltere.

Få de seneste nyheder, artikler og invitationer

Ved at tilmelde dig samtykker du til at SKAGEN registrerer din mailadresse til dette formål. Du kan til enhver tid afmelde dig, ved at bruge linket i de e-mails, du modtager. Du kan få mere information i SKAGENs personvernpolicy.

keyboard_arrow_up