Det er mere end seks måneder siden, den globale pandemi brød ud. Alle, der har været igennem tilsvarende kriser, ved, at seks-måneders-punktet kan være en udfordrende milepæl. Det er ikke tilfældigt, at mange militære operationer - med undtagelse af deciderede krige - varer i cirka seks måneder. Jeg har set, at selv de dygtigste og mest veluddannede soldater begynder at miste motivation og energi efter seks måneders krisestyring. Dette løses normalt ved, at de sendes hjem for i en periode at leve et mere normalt liv. I en global krise som denne er der ikke mange steder at samle kræfter. Dette er en langsigtet krise, og i en professionel virksomhed som SKAGEN skal vi sikre, at vores indsats og service er på det øverste niveau lige meget hvad. Men hvordan skal vi komme over seks-måneders muren?
Det vigtigste er at erkende, at dalende motivation og svækket indsats på dette tidspunkt er et udtryk for, at vi er mennesker. Få af os formår at opretholde en perfekt afbalanceret tilværelse, både hvad angår kost, motion og følelsesmæssig stabilitet (selv om min teenagedatter hævder, at hun kan!). Det er udfordrende for alle at leve med en pandemi, og ingen af os finder det let. Den næste ting, vi skal huske, er, at mennesket tilpasser sig. Mange af os vil ramme denne mur. Men det kan tage tid at finde ny energi og inspiration, og resultaterne kan lide under det i mellemtiden. Der er en række ting, vi kan gøre, der kan hjælpe os med at komme igennem denne periode hurtigere og i bedre form.
Fem trin til at komme gennem halvårskrisen
- Accepter situationen og tal om den med kolleger, venner og familie. Det styrker fællesskabet i de grupperinger, vi tilhører, og giver fornyede kræfter. Den "stærke og tavse" tilgang fungerede ikke for briterne i gamle dage, og den fungerer heller ikke i dag.
- Tænk på nogt andet - hvad enten det er kunst, litteratur eller fysisk aktivitet. Sådanne afledningsmanøvrer er meget vigtige i disse tider. Et midlertidigt fald i kreativitet, initiativ og energi ændrer sig om få uger, og stimulerende tankeaktivitet kan forkorte perioden. Musik, yndlingsbøger og lejlighedsvise museumsbesøg har hjulpet mig gennem de mærkeligste perioder i fortiden.
- Overvej at lære noget nyt - dette er noget, vi har stort fokus på i SKAGEN lige nu. Ny og fornyet viden kan hjælpe med at reducere følelsen af at være alene i den aktuelle situation.
- Gør noget godt for dig selv og andre - giv en belønning, hvad enten det er en ny vinterjakke, en ny bog eller en investering i SKAGEN(!). Belønninger løfter humøret. Uventede gaver har stor indflydelse på, hvordan vi har det, og det samme har uventede komplimenter.
- Endeligt skal du prøve at lade være at bekymre dig. Anerkend og værdsæt, at du og dine nærmeste faktisk allerede har tilpasset jer denne mærkelige tid. Med hjælp fra kolleger, venner og familie kan du løse de udfordringer, du oplever. Vær ikke bange for at bede om hjælp.
Surf på den blå bølge
Det er svært at ignorere den massive dækning af den amerikanske præsidentvalgskampagne. Det er en fast tilbagevendende begivenhed hvert fjerde år, men alligevel starter kampagnen så tidligt og får så meget opmærksomhed, at det næsten føles som om, den fortsætter kontinuerligt uden ophør. Som forvalter bliver vi ofte spurgt om vores holdning til udfaldet, og Alexandra Morris (SKAGEN-investeringsdirektør, red.) har delt sine synspunkter i den fremragende artikel "Trump eller Biden: Er aktiemarkedet ligeglad med, hvem der vinder valget?"
Sådanne valg og lignende begivenheder forekommer fra tid til anden, og vi i SKAGEN er ikke i stand til at spå om udfaldet - ej om heller konsekvenserne for aktiemarkedet. Generelt overvurderer de fleste den kortsigtede betydning af sådanne begivenheder og undervurderer de langsigtede konsekvenser, der følger. Som professionelle forvaltere ønsker vi, at de langsigtede investeringer, vi foretager, kan stå gennem disse og andre politiske ændringer selv i turbulente tider som aktuelt.
Elektroniske kundemøder
Der er i øjeblikket ingen tegn på lempelser i forbindelse med, hvordan vi afholder møder. Men ikke desto mindre er vi meget fokuserede på at holde vores kunder opdateret om, hvad der sker i fondene. Derfor fortsætter vi med at udvikle vores digitale platform for at give kunderne en endnu bedre oplevelse. I efteråret afholder vi regelmæssige webinarer, hvor porteføljeforvaltere, kunderådgivere og landechefer deler seneste nyt, og hvor deltagerne kan stille spørgsmål direkte til dem. Du kan se tidligere webinarer her.