Hvad er forskellen på et statussymbol og en statusopdatering? Den er altafgørende for fremtidens markeder, hvis man skal tro brandingguruen Matt Britton. Han har igennem de sidste ti år markeret sig som en af USA's førende eksperter i millennials og deres forbrugsvaner. Han er manden, som verdens største selskaber indkalder, når de skal blive klogere på fremtidens forbrugere, ligesom han er en fast gæst hos medier som CNBC, Bloomberg, Financial Times og Forbes. Millennials er betegnelsen for ungdomsgenerationen født mellem 1981 og 1996.
Jagten på en statusopdatering
Ungdommen går ikke op i at eje statussymboler på samme måde som ældre generationer. Millennials går i højere grad efter øjeblikke, der kan fungere som en iscenesættelse på Snapchat, Twitter eller Instagram. Hvorfor betale titusindvis af kroner for en dyr Gucci-kjole, når man kan leje den for en aften og dele billederne på de sociale medier for en brøkdel af beløbet? For fremtidens forbrugere er det selve statusopdateringen, som er målet frem for det permanente ejerskab.
Eksemplet med kjolen fra Gucci forekommer måske ubetydeligt i en større økonomisk sammenhæng. Men det er utryk for en megatrend, der kan få vidtrækkende globale økonomiske konsekvenser, og som byder på nye muligheder for den årvågne investor. Detailbranchen, ejendomsmarkedet og bilindustrien skal være innovative, for ikke at tabe terræn til nye "disruptive" aktører, båret frem af en digital indfødt generation, der er i fuld gang med at opsætte nye spilleregler.
Klar til kompromis for det ultimative
Fremtidens forbrugere er klar til at gå på kompromis på en lang række områder i livet, hvis bare de kan få råd til de store delbare øjeblikke. De er indforstået med at flytte sammen og bo på langt færre kvadratmetre, hvis bare de kan bo billigt. Det skal dog stadig være så centralt, at deres personlige fortælling kan udfolde sig optimalt.
De kunne ikke drømme om at eje en dyr bil. Den står alligevel stille det meste af tiden og taber værdi. Til gengæld vil de gerne køre billigt med Uber og så betale en høj pris for at køre i en fotogen Porsche i et par timer en gang i mellem. Og når de handler til hverdag, vil de have billige produkter, så der er råd til de store oplevelser i livet. Hvis de endelig køber et dyrt produkt, er det fortællingen eller brandingen, der er vigtigst. Kvalitet og godt håndværk er sekundært. Det giver rum til de dyreste brands samt billigt discount. Alt det i midten vil ifølge Britton forsvinde med tiden. 1000 års gamle markedskræfter er under kraftig forandring af en helt ny generation.
Den nye digitale tidsalder har gjort det muligt at skabe stærke netværk, hvor vi låner af hinanden. Og millennials generation er de første til at tage det til sig. "Hvorfor eje, når man kan leje" er det nye mantra, der har givet grobund for selskaber som AirBnB, Uber eller Lending Club. Deleøkonomien er her allerede, og den vil ifølge Matt Britton revolutionere markederne, som vi kender dem i dag.
Inspiration til at finde fremtidens vinderaktier
Deleøkonomiens fremmarch er blot et af eksemplerne, som Matt Britton vil komme med til årets nytårskonference. Matt Britton slog for alvor igennem efter udgivelsen af bestselleren "YouthNation", der har givet ham positionen som en af USA's mest brugte eksperter i ungdomskultur og deres forbrugsvaner. Hans foredrag er berømmet for at være tempofyldt med masser af inspiration til den nysgerrige investor. Vær klar på at blive præsenteret for brands og tendenser, du aldrig har hørt om før.
Millennials på 15 sekunder
Millennials er defineret som personer, der er født mellem 1981 og 1996. Det betyder, at de ældste nu er oppe i trediverne og klar til at indtage arbejdsmarkedet. De er digitalt indfødte og er vokset op med internettet.
Konferencen og alle foredrag bliver streamet den 10. Januar 2018. Du har også mulighed for at købe billet her. Nytårskonference 2018