I denne måned fejrer SKAGEN Kon-Tiki sit 20-års jubilæum. Aktiefonden er opkaldt efter den tømmerflåde, som eventyreren Thor Heyerdahl brugte til sin ekspedition på tværs af Stillehavet. Med samme eventyrlyst har vores vækstfond været på rejse siden den blev søsat den 5. april 2002.
Dengang var vækstmarkederne relativt uopdagede, hvis man sammenligner med i dag, og de var mest besøgt af de meget eventyrlystne investorer. Udtrykket "BRIC" var mindre end seks måneder gammelt, og Kina havde kun tiltrådt World Trade Organization for ganske nyligt. Til trods for dette så grundlæggeren af SKAGEN Fondene og SKAGEN Kon-Tikis første porteføljeforvalter, Kristoffer Stensrud, muligheder:
"Vi skabte Kon-Tiki, fordi vækstmarkederne fra 1997-2001 udviklede sig godt. Derfor var det tydeligt, at der skulle bruges flere kræfter på at kigge ind i de markeder," forklarede han senere.
Kon-Tiki blev dermed SKAGEN Fondenes tredje investeringsforening efterfulgt af SKAGEN Vekst (1993) og SKAGEN Global (1997)og til trods for optimisme ved søsættelsen, bød den første del af rejsen primært på stormvejr, forklarede Stensrud:
"Dengang havde vi set en tredobbelt krise. Først havde vi den asiatiske krise, hvor en række stabile virksomheder kollapsede, så kom dotcom-krisen og senere tech-nedsmeltningen i foråret i 2000."
Opstarten af Kon-Tiki faldt også sammen med finanskriser i både Argentina og Tyrkiet, hvilket betød, at referenceindekset MSCI Emerging Markets faldt med 30 pct. i 2002 (SKAGEN Kon-Tiki klarede sig en smule bedre, man tabte stadig 26 pct.) [1].
Det endte dog lykkeligt. Vækstmarkederne stabiliserede sig det efterfølgende år, SKAGEN Kon-Tiki genvandt det tabte og lukkede 2003 oppe med 76 pct. – det bedste kalenderår i absolutte termer. Fonden har siden da leveret positive absolutte afkast til sine investorer i alle år bortset fra fire siden 2002.
Erfarne styrmænd
Aktuelt bliver fonden styret af Fredrik Bjelland og Cathrine Gether. Fredrik tiltrådte som porteføljeforvalter i SKAGEN Kon-Tiki i 2017 efter at have besiddet roller som Head of China, Special Mandates og porteføljeforvalter ved NBIM (Norges Bank Investment Management, bedre kendt som Oliefonden) og aktieanalytiker hos Morgan Stanley. Cathrine tiltrådte som porteføljeforvalter i 2009 efter at have arbejdet som porteføljeforvalter hos Millennium Capital Partners og som Managing Director hos Carlson Capital.
Begge har arbejdet side om side med tidligere porteføljeforvaltere fra SKAGEN Kon-Tiki, hvilket hjalp på omstillingen, forklarer Cathrine:
"Til trods for at holdet har ændret sig med årene, er filosofien stadig den samme. Vi kigger efter undervurderede virksomheder og investerer efterfølgende i dem med en overbevisning om, at de vil skabe de bedste afkast. Vækstmarkederne er fortsat et godt sted at finde dem."
En større horisont
Vækstmarkederne repræsenterede kun fem pct. af de globale aktier, da SKAGEN Kon-Tiki begyndte. Et tal som sidenhen er vokset til omkring 12 pct.. Kina er vokset fra at være verdens ottende største økonomi til den anden største, og udviklingslandenes bidrag til det globale BNP er steget fra 44 pct. til 58 pct. [2], hvilket har løftet mange millioner ud af fattigdom og øget den forventede levealder i processen.
Aktiemarkederne er siden steget i tandem med regionens økonomiske vækst – faktisk med mere end 300 pct. siden 2002, mens SKAGEN Kon-Tiki har leveret et afkast på mere end 600 pct. for kunder, som investerede ved opstarten for 20 år siden. Lidt som Thor Heyerdahls rejse fra Peru til Polynesien har det været en omskiftelig rejse med nedfald som konsekvens af for eksempel den globale finanskrise (2008) og COVID-19 (2020). De ellers tidligere positivt opfattede BRIC-lande har også oplevet betydelige udsalg i forskellige periode - senest i Rusland.
SKAGEN Kon-Tiki har formået at navigere i markederne takket være et fokus på virksomhedens grundlæggende forretning og værdi. En anden vigtig forudsætning har været det brede mandat. Noget uvant for en vækstmarkedsfond tillader den, at op til 50 pct. af værdierne er investeret i selskaber fra de udviklede markeder, der er eksponeret mod vækstmarkederne.
"Fra starten af definerede vi det som en fond, der skulle fokusere på vækstmarkederne, men med et mandat til at investere hvor end det skulle være." forklarede grundlæggeren Kristoffer Stensrud.
Friheden og tilstedeværelsen på de mere risikobetonede områder har tilladt fonden at undgå selskaber med unødigt høje prisfastsættelser, hvilket har været en anden karakteristisk egenskab ved vækstmarkederne siden begyndelsen – specielt i de perioder hvor risici har været store.
Evnerne og fondens performance har haft betydning for, at SKAGEN Kon-Tiki har vundet en række priser over de seneste to årtier, både i Skandinavien men også internationalt, herunder den højeste vurdering fra Lipper, Morningstar, Standard & Poor's og Citywire.
Ekstra rabat
Nu hvor Kon-Tiki fylder 20 år, er de umiddelbare udsigter for vækstmarkederne, på lige fod med alle andre markeder, noget tynget af den forfærdelige krig i Ukraine. På den anden side har investeringscasen formentlig aldrig været bedre for langsigtede investorer. Dette skal ses i lyset af, at værdiansættelserne, som er den mest præcise måde at forudse fremtidige afkast. De er stigende i deres attraktivitet, og med rabatter, der er tæt på at være rekordhøje. Vækstmarkederne handles i øjeblikket 35-45 pct. billigere end de udviklede markeder set i forhold til både den indre værdi og P/E-raten. Forholdet mellem værdien i vækstmarkederne og væksten understøtter kun dette.
SKAGEN Kon-Tikis portefølje er over 45 pct. billigere end MSCI EM-indekset baseret på fortjeneste, og den bogførte værdi flerdobler sig med en estimeret upside på 69 pct. [3]
Dette kalder på gode langsigtede præstationer, konkluderer porteføljeforvalter Fredrik Bjelland:
"De seneste 20 år har været en fantastisk rejse, både for SKAGEN Kon-Tiki og for de spændende markeder hvor der investeres. Vi har tillid til, at rejsen fremover vil blive givende på samme måde – specielt fordi der er en ekstra rabat på vores diversificerede portefølje. Derfor ser vi frem til at levere det bedste afkast fra vækstmarkederne til vores kunder."
[1] Tal i EUR efter omkostninger
[2] Kilde: IMF World Economic Outlook database, oktober 2021
[3] Baseret på de 35 største poster pr. 27/03/2022: P/E 2022e, P/B last.